Algemene Voorwaarden

Home Algemene Voorwaarden

Artikel 1. TOEPASSING.

  1. Op alle offertes van, alle opdrachten aan en alle overeenkomsten met Bartelds Innovative Learning Consultancy, de hierna te noemen de opdrachtnemer- zijn de hiernavolgende algemene voorwaarden van toepassing.
  2. Op alle overeenkomsten met de opdrachtnemer is titel 7 van boek 7 BW van toepassing, tenzij de algemene voorwaarden of de bepalingen van de overeenkomst hiervan uitdrukkelijk afwijken.
  3. Op van deze voorwaarden afwijkende bedingen en/of op eigen voorwaarden/bedingen kan de Opdrachtgever slechts een beroep doen, indien die bedingen of voorwaarden uitdrukkelijk schriftelijk door de opdrachtnemer zijn aanvaard.
  4. De Opdrachtgever die door het sluiten van een overeenkomst met de Opdrachtnemer, mede de algemene voorwaarden heeft geaccepteerd wordt geacht stilzwijgend met de toepasselijkheid van deze voorwaarden op later met de opdrachtnemer gesloten overeenkomsten akkoord te zijn gegaan.
  5. Indien om welke reden dan ook een bepaling in de algemene voorwaarden zijn geldigheid verliest, blijven voor het overige de voorwaarden onverminderd van kracht.

Artikel 2. OFFERTES; TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST EN WIJZIGING IN GEGEVEN OPDRACHTEN.

  1. Alle offertes en aanbiedingen van de opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij deze een termijn voor aanvaarding bevatten. Indien een offerte een vrijblijvend aanbod bevat en dit wordt aanvaard, heeft de opdrachtnemer het recht het aanbod binnen 3 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
  2. Een opdracht is alleen rechtsgeldig, indien zij schriftelijk door de Opdrachtgever wordt bevestigd, middels een reply e- mail of de getekende overeenkomst.
  3. Een opdracht bevat een duidelijke omschrijving van de te verrichten werkzaamheden.
  4. Indien de Opdrachtgever wijzigingen wenst aan te brengen in de opdracht, welke tot de overeenkomst heeft geleid, kunnen deze zowel schriftelijk als mondeling worden voorgesteld. Aanvaarding van opdrachten of van wijzigingen in bestaande opdrachten is slecht rechtsgeldig, indien deze schriftelijk is geschied.
  5. De schriftelijke aanvaarding van de mondelinge opdrachten en van mondelinge wijzigingen dient een duidelijke omschrijving van de te verrichten werkzaamheden te bevatten.
  6. In de schriftelijke aanvaarding van de opdracht door de opdrachtnemer dient te worden vermeld of en zo ja, in hoeverre een opdracht aan een bepaald tijdsbestek is gebonden.
  7. Een overeenkomst komt tot stand na ondertekening door de betrokken partijen van de schriftelijke bevestiging van die overeenkomst. De rechtgevolgen treden eerst in, vanaf de dag van ontvangst door de opdrachtnemer van die schriftelijke bevestiging.

Artikel 3. ZEKERHEID EN OPSCHORTING.

De opdrachtnemer is steeds gerechtigd de Opdrachtgever te vragen voldoende zekerheid te stellen voor het nakomen van diens betalingsverplichtingen en zo nodige de uitvoering of verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot dat de gevraagde zekerheid zal zijn gesteld.

Artikel 4. GEGEVENS VERSTREKKEN DOOR DE OPDRACHTGEVER.

  1. De Opdrachtgever is gehouden volledige medewerking aan de uitvoering van de opdracht te verlenen en de opdrachtnemer al datgene dat daartoe benodigd is ter beschikking te stellen. Dit houdt onder meer in, dat desgevraagd kantoor- en/of onderzoeksfaciliteiten ter beschikking worden gesteld met passende voorzieningen, dat de medewerkers van de Opdrachtgever gedurende de overeengekomen tijd beschikbaar zijn voor de opdracht en dat inzage wordt verleend in alle documenten en gegevens, die voor de uitvoering van de opdracht benodigd zijn.
  2. De opdrachtnemer is in geen geval aansprakelijk voor schade, welke ontstaat door onjuiste door opdrachtgever aangereikte informatie of onvoldoende informatie.
  3. De opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de opdracht op te schorten tot het moment, dat de Opdrachtgever aan de in het vorige lid genoemde verplichtingen zal hebben voldaan.

Artikel 5: WIJZE VAN UITVOERING OPDRACHT.

  1. De Opdrachtnemer is gehouden de gegeven opdracht op zorgvuldige wijze uit te voeren zoals dat een goed opdrachtnemer betaamt.
  2. De Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop haars inziens de opdracht dient te worden uitgevoerd. De Opdrachtnemer informeert de Opdrachtgever middels een projectplan of plan van aanpak over de wijze waarop de uitvoering wordt vormgegeven.
  3. Opdrachtnemer heeft het recht op onderdelen derden in te schakelen bij de uitvoering. Dit in goed en tijdig overleg met Opdrachtgever. Opdrachtnemer zal bij de selectie van derden de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. Derden worden pas na schriftelijke (of digitale) bevestiging van de Opdrachtgever ingezet.

Opdrachtnemer is door Opdrachtgever gemachtigd eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen van derden namens Opdrachtgever te aanvaarden.

zal Opdrachtnemer de noodzakelijke aanpassingen aanbrengen, indien de kwaliteit van de dienstverlening dit vergt. Indien zo’n aanpassing leidt tot meerwerk, zullen de desbetreffende werkzaamheden worden vergoed overeenkomstig de gebruikelijke tarieven van Opdrachtnemer en zal dit als een aanvullende opdracht, aan de Opdrachtgever mondeling worden meegedeeld en daarmee mondeling akkoord bevonden en uiterlijk na uitvoering schriftelijk worden vastgelegd.

  1. Indien Opdrachtnemer bij de uitvoering van een training (deels) gebruik maakt van eigen apparatuur of programmatuur, staat Opdrachtnemer er niet voor in dat deze apparatuur of programmatuur foutloos functioneert of zonder onderbrekingen functioneert in combinatie met apparatuur van de Opdrachtgever.

Indien Opdrachtnemer de training cq workshop uitvoert op locatie van Opdrachtgever, zal Opdrachtgever zorgdragen voor de beschikbaarheid van deugdelijk werkende apparatuur en programmatuur en technische support vanaf een half uur voorafgaand en gedurende de training.

Artikel 6. COACHING en BEGELEIDING OP DE WERKPLEK

  1. Coaching en/of begeleiding op de werkplek vindt plaats op afgesproken tijdstippen en vooraf vastgestelde locatie door de coach met de coachee(s), waarbij de Opdrachtgever zorgt draagt voor een rustige overleg omgeving met toegang tot en werkzaamheid van noodzakelijke (digitale) middelen.
  2. Communicatiemiddelen zijn uitgeschakeld tijdens de sessies.
  3. Opdrachtgever faciliteert tijdens het coaching-traject tijd, ruimte en energie voor de coachee om opgedane kennis om te zetten in vaardigheden en het maken van opdrachten vanuit het coachingtraject.

ARTIKEL 7. PROJECT – EN STUURGROEPEN

  1. Wanneer Bartelds Innovative Learning Consultancy deelneemt in een project- of stuurgroep met medewerkers van de Opdrachtgever, dan zal de verstrekking van inlichtingen plaatsvinden op de wijze zoals voor de project- of stuurgroep is overeengekomen.
  2. Besluiten genomen in een project- of stuurgroep waaraan beide partijen deelnemen, binden Opdrachtnemer slechts indien de besluitvorming geschiedt conform hetgeen daaromtrent schriftelijk tussen partijen is overeengekomen of, bij gebreke van schriftelijke afspraken daaromtrent, indien Opdrachtnemer de besluiten schriftelijk heeft aanvaard. Opdrachtnemer is nimmer gehouden een besluit te aanvaarden of uit te voeren indien dat naar zijn oordeel onverenigbaar is met de inhoud en/of goede uitvoering van de overeenkomst.
  3. Opdrachtgever staat ervoor in dat de personen, die door hem zijn aangewezen om deel uit te maken van een project- of stuurgroep, gerechtigd zijn voor Opdrachtgever bindende besluiten te nemen.

ARTIKEL 8. DETACHERING

  1. De in dit artikel opgenomen bepalingen voor detacheringsdiensten zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing indien Opdrachtnemer Bartelds Innovative Learning Consultancy ter beschikking stelt uitvoerend werkzaam te zijn

t.b.v. opruimwerkzaamheden, herinrichting, onderhoud, invulling of optimalisering van (delen van) de interne organisatie van 2d.e OpdDraecdhetgteacvheer.ring vindt plaats voor de in het contract afgesproken periode, werktijden, uit te voeren werkzaamheden en een uur- of pakkettarief. Met daarin een heldere doelstelling en opdracht.

  1. Opdrachtgever ziet af van werkgeversgezag richting Optiwork zoals vastgesteld in de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie en vastgelegd in de:

ALGEMENE MODELOVEREENKOMST | GEEN WERKGEVERSGEZAG Opgesteld door de Belastingdienst nr. 9015550000- 06-2 | 29 – 02 – 2016

  1. De Opdrachtgever voldoet aan de arbeidsvoorwaardenbesluit voor administratief personeel en voorziet de gedetacheerde van deugdelijk werkmateriaal, software en (digitale) middelen, ergonomische werkplek en veilige werkomstandigheden.
  2. Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de kwaliteit van de resultaten van werkzaamheden door Optiwork, die onder toezicht en leiding van Opdrachtgever tot stand zijn gekomen, noch van schades die ontstaan n.a.v. herinrichting of opruimwerkzaamheden.

Artikel 9. AUTEURSRECHT.

Programma’s, systeem en organisatieontwerpen, werkwijzen, adviezen, schriftelijke of digitale documentatie en gebruiksaanwijzingen e.d. welke bij een opdracht door de opdrachtnemer worden ingezet, zijn te beschouwen als werken in de zin van Art.1 van de Auteurswet en verschaffen in de relatie tot de opdrachtnemer aan de Opdrachtgever het uitsluitend recht van gebruik daarvan, tenzij de opdrachtnemer schriftelijk het gebruik daarvan binnen door de opdrachtnemer aan te geven grenzen aan de Opdrachtgever heeft toegestaan.

Artikel 10. GEHEIMHOUDING EN EXCLUSIVITEIT

betrokken, van alle informatie die hem door Opdrachtgever ter beschikking is gesteld en de door verwerking daarvan verkregen resultaten.

  1. Opdrachtnemer is verplicht tot geheimhouding tegenover de Opdrachtgever van hetgeen besproken in individuele begeleiding van werknemers van de Opdrachtgever, tenzij de medewerker toestemming heeft verleend voor het delen van bepaalde gegevens.
  2. Opdrachtnemer is verplicht informatie die de wettelijke normen overschrijdt of juist ontbreekt, gevaarlijk is voor gezondheid en werksituatie van de te begeleiden medewerker, zonder toestemming vooraf te delen met de betreffende wettelijke rechtspersoon binnen de organisatie of waar wettelijk verplicht daarbuiten. Opdrachtgever zal, zo nodig hiervan op de hoogte gesteld worden en de opdrachtnemer is gerechtigd de opdracht, zonder afstand te doen van rechten, pas te hervatten als de betreffende situatie zich binnen de wettelijke en maatschappelijke normen bevindt. Dit ter beoordeling van de opdrachtnemer.

Artikel 11. PRIVACY EN GEGEVENSVERWERKING

  1. Indien dit voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijk is, zal opdrachtnemer de Opdrachtgever desgevraagd schriftelijk informeren over de wijze waarop de opdrachtnemer uitvoering geeft aan zijn verplichtingen op grond van de wetgeving op het gebied van bescherming van persoonsgegevens.
  2. De door of vanwege Opdrachtgever aan opdrachtnemer verstrekte codes, personeelsgegevens, analyses en bedrijfsinformatie zijn vertrouwelijk en zullen als zodanig worden behandeld.
  3. Opdrachtgever kan op grond van wetgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens-zoals de Wet Bescherming Persoonsgegevens- de Opdrachtnemer vragen hem in te lichten over de wijze van verwerking van persoonsgegevens.
  4. De Opdrachtnemer verplicht zich persoonsgegevens te bewaren die wettelijk noodzakelijk zijn en verwijdert deze na maximaal 7 jaar na de betaling van de laatste factuur uit de systemen van de Opdrachtnemer.
  5. Opdrachtgever kan deze informatie inzien, voor zover het bedrijfsinformatie van de Opdrachtgever betreft, verkregen tijdens de opdracht door Opdrachtnemer, tenzij er sprake is van inzage in verslaggeving die binnen de geheimhoudingsafspraak tussen coach en coachee valt. Alleen de coachee kan in dat geval om inzage vragen.

Artikel 12. NIET TOEREKENBARE TEKORTKOMING (OVERMACHT).

  1. Indien het uitvoeren van de opdracht mede afhangt van door de Opdrachtgever ingeschakelde derden, is de opdrachtnemer gerechtigd, wanneer deze derden niet aan hun verplichtingen voldoen en daardoor de opdracht niet, niet tijdig, of niet zonder aanzienlijke extra inspanning en/of kosten kan worden uitgevoerd, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk middels een schriftelijke mededeling te ontbinden, indien voortzetting van de werkzaamheden redelijkerwijs niet meer van de opdrachtnemer gevergd kan worden, zonder dat der opdrachtnemer tot enige schadevergoeding ter zake gehouden is.
  2. Hetzelfde recht als in het vorige lid van dit artikel omschreven, heeft de opdrachtnemer in het geval van: – mobilisatie, oorlog en oorlogsgevaar; contingentering of andere overheidsmaatregelen; – werkstaking; stremming van vervoer; brand; overstroming; aardbevingen of terroristische aanslagen of dreiging hiervan.

Artikel 13. MEDEDELINGSPLICHT.

In geval een partij niet aan haar verplichtingen kan voldoen of zij redelijkerwijs kan verwachten hieraan niet te kunnen voldoen, hetzij als gevolg van overmacht, hetzij als gevolg van andere omstandigheden, is deze partij gehouden de andere partij daarvan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te stellen.

Artikel 14. DECLARATIEBEDRAG EN KOSTEN.

  1. Alle tarieven zijn exclusief B.T.W. en andere heffingen welke van overheidswege zijn opgelegd, tenzij expliciet anders aangegeven.
  2. Wanneer Opdrachtgever pas na goedkeuring van de offerte of opdrachtbevestiging heeft aangegeven bij de Opdrachtnemer, dat de training moet worden vrijgesteld van B.T.W. in de zin van artikel 11 van de Wet op de Omzetbelasting 1968, is opdrachtnemer over de vergoeding toch B.T.W. verschuldigd. Opdrachtnemer is na het aangaan van de overeenkomst daarom gerechtigd zijn prijzen aan te passen bij eventuele wijziging van het bij of krachtens wet vastgestelde regime van B.T.W. voor trainingen/ trainingen.
  3. De tarieven voor diensten kunnen jaarlijks per 1 januari worden aangepast. De tariefsaanpassing zal per 1 december van ieder jaar worden medegedeeld ten einde de Opdrachtgever in de gelegenheid te stellen de overeenkomst tijdig op te zeggen, indien hij zich niet kan verenigen met de tariefsaanpassing.
  4. Het bedrag aan vergoeding dat in rekening wordt gebracht is, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, berekend volgens de gebruikelijke tarieven van de opdrachtnemer. In de offerte wordt duidelijk aangegeven welke bedragen nodig zijn voor voorbereiding/ontwikkeling, materiaalkosten en honorarium voor begeleiding/training/adviezen en reis, verblijf en overige kosten.
  1. Indien het voor het uitvoeren van de opdracht nodig is, dat de opdrachtnemer verblijfskosten maakt in lokaliteiten, welke niet aan de Opdrachtgever toebehoren of door de Opdrachtgever zijn gehuurd, komen deze geheel ten laste van de Opdrachtgever en zullen door deze rechtstreeks aan betreffende crediteur dienen te worden voldaan.
  2. De door opdrachtnemer declaraties van ingeschakelde derden worden aan de Opdrachtgever in rekening gebracht.
  3. De opdrachtnemer zal aan het einde van iedere maand (tenzij anders overeengekomen) aan Opdrachtgever een declaratie voor de in die maand verrichte werkzaamheden doen toekomen.

Artikel 15. BETALING EN RECLAMES

  1. Betaling dien te geschieden binnen 14 dagen na dagtekening van de declaratie/factuur onder vermelding van opdrachtnummer van de Opdrachtnemer, op een door Opdrachtnemer aan te geven bankrekening. Betaling geschied in euro’s.
  2. Indien Opdrachtgever het bedrag der declaratie zoals door hem verschuldigd niet binnen de vastgestelde termijn voldoet is hij in verzuim, zonder dat daartoe een nadere ingebrekestelling is vereist.
  3. Indien de Opdrachtgever het bedrag der declaratie zoals door hem verschuldigd niet tijdig voldoet, is hij daarover met ingang van de datum waarop hij conform de bepaling van het vorige lid in verzuim is, aan opdrachtnemer rente verschuldigd over de periode waarin hij in verzuim blijft aan zijn verplichtingen te voldoen. De verschuldigde rente bedraagt de wettelijke rente plus 3 %.
  4. Indien de Opdrachtgever met een door hem aan de opdrachtnemer verschuldigde betaling in verzuim is, is de opdrachtnemer gerechtigd gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling te vorderen, dan wel de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten, onverminderd opdrachtnemers verdere rechten.
  5. In een geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn Opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het gehele bedrag der declaratie.
  1. Indien de Opdrachtgever het bedrag der declaratie betwist, dient hij zijn bezwaar binnen 14 dagen na de declaratiedatum aan de Opdrachtgever mee te delen op straffe van verval van het recht op reclame.
  2. Het enkele feit van reclame ten aanzien van bepaalde werkzaamheden, heft op generlei wijze de betalingsverplichting van de Opdrachtgever ten aanzien van die werkzaamheden op.
  3. In geval van een gerechtvaardigde reclame heeft de opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van het bedrag van de declaratie, het verbeteren of opnieuw verrichten van mogelijk afgekeurde werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk annuleren van de onderliggende overeenkomst, het laatste bij eenvoudige mededeling aan de Opdrachtgever, zonder rechterlijke tussenkomst zal zijn vereist en tegen pro rata restitutie van het door Opdrachtgever ter zake reeds betaalde. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de naar aanleiding van dit artikel bij de Opdrachtgever ontstane schade, met inachtneming van het hierna in art.12 bepaalde.
  4. Alle buitengerechtelijke kosten verband houdende met de inning van de enige vordering op de Opdrachtgever komen te zijnen laste. De buitengerechtelijke kosten zullen worden geacht tenminste 20% van het te vorderen bedrag te bedragen.

Artikel 16. AANSPRAKELIJKHEID

  1. Indien de Opdrachtgever de aan enige dienst of opdracht verbonden risico’s ter verzekering aan derden overdraagt, is hij gehouden Optiwork te vrijwaren voor verhaal door deze derden. Bij gebreke waarvan elke aanspraak jegens de Opdrachtnemer en Optiwork komen te vervallen.
  2. Bij de door de Opdrachtgever aan Optiwork ter beschikking gestelde materialen, wordt door de Opdrachtgever gegarandeerd dat verwerking van dergelijk materiaal niet in strijd is met enig wettig voorschrift, dan wel met de maatschappelijke overtuiging. Optiwork is gerechtigd verwerking van materiaal te weigeren c.q. te beëindigen als dit naar haar mening wel het geval is. De Opdrachtgever vrijwaart Optiwork voor enige aanspraken ter zake.
  3. Voorwaarden voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds, dat de Opdrachtgever na het ontstaan daarvan zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk is, de schade schriftelijk bij Optiwork heeft gemeld.
  4. In-en uitlading en vervoer van goederen geschiedt voor rekening en risico van de Opdrachtgever, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 17 UITGANGSPUNTEN BIJ TRAININGEN EN WORKSHOPS

  1. Teksten voor video- diaseries, power point presentaties, onlinepresentaties, documentatie e.d. die specifiek worden geschreven in opdracht van en voor het bedrijf van Opdrachtgever zullen desgevraagd van tevoren in concept worden toegestuurd. Opdrachtgever heeft het recht hier éénmaal wijzigingen in aan te laten brengen. Gaat opdrachtnemer met die wijziging akkoord, dan worden deze eenmaal verwerkt en daarna is de tekst definitief, tenzij in goed overleg, in overeenstemming tussen opdrachtnemer en Opdrachtgever eventuele nieuwe correcties of aanvullingen worden afgesproken. Deze afspraken worden ter zake vooraf schriftelijk vastgelegd door beider partijen. Mocht Opdrachtgever achteraf nog wijzigingen wensen, dan zijn deze niet in de gedane offerte inbegrepen.
  2. Teksten en materialen van trainingen, workshops blijven intellectueel eigendom van de opdrachtnemer. De Opdrachtgever is het niet toegestaan deze materialen zonder overleg en toestemming te wijzigen, vermenigvuldigen of te gebruiken voor interne trainingen of trainingen bij andere ondernemingen, welke buiten de scope van de opdracht liggen

zonder toestemming en zonder dat daar schriftelijk een vergoeding voor is vastgelegd. Teksten ontwikkeld door de opdrachtnemer zijn alleen in te zetten door de Opdrachtgever tegen overeenkomstige betaling.

  1. De opdrachtnemer heeft een inspanningsverplichting om de kwaliteit van het geleverde werk zo optimaal mogelijk te laten zijn. Er kan geen resultaatverplichting worden afgegeven.

Artikel 18. DUUR VAN DE OVEREENKOMST EN ANNULERING

  1. Opdrachten eindigen met hun volbrenging op het door partijen overeengekomen tijdstip.
  2. Kosten voor voorbereiding, opzet/ ontwikkeling van trainingen, begeleidingen presentaties en workshops kunnen niet worden geannuleerd en worden ten allen tijde gefactureerd zoals is vastgelegd in de opdrachtbevestiging.
  3. Annulering voor het uitvoeren van een training/ workshop is alleen mogelijk in speciale omstandigheden die niet eerder te voorzien waren, dit ter beoordeling van opdrachtnemer en schriftelijk onderbouwd door Opdrachtgever. Zoals daar

b.v. zijn hoog ziektepercentage onder deelnemers en overmacht zoals genoemd in art.12.lid 2.

  1. Bij annulering of verzoek tot verplaatsing tussen de 4 dagen en 1 dag voorafgaand aan de uitvoeringsdatum behoudt Opdrachtnemer het recht een 50% vergoeding te factureren voor hetgeen in de opdrachtbevestiging is vastgelegd.
  2. Bij annulering of verzoek tot verplaatsing binnen 1 werkdag voorafgaand aan de uitvoeringsdatum behoudt Opdrachtnemer het recht een 100% vergoeding te factureren. Bij een verzoek tot verplaatsing wordt 50% in rekening gebracht.
  3. Bij annulering ruimer dan 5 dagen van tevoren zijn er geen kosten verbonden, tenzij anders mondeling of schriftelijk besproken.
  4. Een uitzondering op punt 4 t/m 6 is de volgende situatie: deelnemer heeft al een sessie gevolgd en wil nu de volgende sessie annuleren of verplaatsen. Dan gelden de volgende regels: tot en met 5 werkdragen voorafgaand aan de 2e of volgende sessie worden alleen de eerdere trainingsmomenten in rekening gebracht. Bij een annulering of verzoek tot verplaatsing vanaf 4 werkdagen tot 1 werkdag van tevoren wordt naar rato* 50% van de offerteprijs in rekening gebracht. Bij annulering of verplaatsing op de werkdag zelf wordt naar rato* 100% gefactureerd.

*Hiermee wordt bedoeld: er wordt gekeken naar het percentage trainingstijd en inspanning dat geannuleerd c.q. verplaatst wordt. Als een training bijvoorbeeld uit 2 dagdelen bestaat en het tweede dagdeel moet verplaatst of geannuleerd worden, dan blijft er 50% van de offerteprijs over waarover vervolgens 50% of 100% van gefactureerd wordt.

  1. Annulering dient per e-mail of schriftelijk te geschieden. Tijdstip van ontvangst van deze annulering bij opdrachtnemer is bepalend. Opdrachtnemer zal de ontvangst bevestigen.
  2. Een aanmelding voor een training, workshop dient per e-mail te geschieden maximaal een week tevoren en is bindend na bevestiging door de Opdrachtnemer. Opdrachtgever voorziet Opdrachtnemer van alle e-mailadressen en namen van deelnemers.
  3. Het is Opdrachtgever toegestaan een deelnemer voor een training, workshop te vervangen door een andere deelnemer na voorafgaande toestemming van Opdrachtnemer. Deze vervanging geldt niet voor begeleiding op de werkplek en coachafspraken.
  4. Indien het aantal aanmeldingen daartoe naar het oordeel van de Opdrachtnemer aanleiding geeft, is Opdrachtnemer gerechtigd de training te annuleren, of deze op een latere datum of tijdstip te laten plaatsvinden. Opdrachtnemer is gerechtigd organisatorische en inhoudelijke wijzigingen in een training aan te brengen.
  5. Wanneer gebruik gemaakt wordt van werkzaamheden van derden zoals catering, locaties, sprekers, trainers, adviseurs

e.d. zijn de algemene voorwaarden van deze partijen doorslaggevend boven die van de opdrachtnemer. Eventuele annuleringskosten van deze derden vallen buiten de annuleringsvoorwaarden van de opdrachtnemer zoals genoemd onder art.14.lid 5.

  1. Indien een training/ workshop presentatie door toedoen van de Opdrachtgever wordt verplaatst, zullen de reis en overige kosten van het verplaatsen van de training aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
  2. Indien opdrachtnemer, trainer, spreker, adviseur, namens opdrachtnemer niet in staat zijn een training/ coaching afspraak op een geplande datum uit te voeren zal dit met de Opdrachtgever direct worden besproken. Met wederzijds goedvinden zal een andere trainer, spreker, adviseur worden ingezet of wellicht andere data worden overeengekomen. Voor deze aanpassing zijn geen financiële aanspraken te maken op Optiwork
  3. Bij annulering van deelname aan een training door Opdrachtgever of een aantal deelnemers geldt hetgeen in artikel 22 van deze algemene voorwaarden. Annulering of niet-verschijning doen niets af aan de betaalverplichtingen die Opdrachtgever op grond van de overeenkomst heeft.

Artikel 19 ONTBINDING

De opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst met de opdrachtnemer zonder verplichting tot schadevergoeding geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien:

  1. De Opdrachtgever niet of niet tijdig aan zijn verplichtingen uit de overeenkomst voldoet.
  2. De Opdrachtgever surséance van betaling aanvraagt of failliet gaat.
  3. De Opdrachtgever een vennootschap is en deze wordt ontbonden.
  4. In bovengenoemde gevallen wordt de Opdrachtgever geacht in gebreke te zijn.

Artikel 20 RETENTIERECHT Opdrachtnemer is bevoegd de afgifte van zaken die hij voor Opdrachtgever in verband met de uitvoering van een opdracht onder zich heeft, op te schorten totdat hem zijn vorderingen ter zake van enige opdracht zijn voldaan.

Artikel 21 EIGENDOMSVOORBEHOUD

  1. Tot aan de volledige voldoening van alle vorderingen, welke uit de overeenkomst voortvloeien, blijven de geleverde goederen het uitsluitend eigendom van de opdrachtnemer.
  2. Bij niet betaling heeft de opdrachtnemer het recht reeds afgeleverde goederen bij de Opdrachtgever terug te halen. Opdrachtgever dient daar toe medewerking te verlenen.

Artikel 22 GESCHILLEN Ter zake geschillen verband houdende met offertes, opdrachten, en overeenkomsten welke door deze voorwaarden worden beheerst , is afhankelijk van de aard en hoogte van de vordering , hetzij de Arrondissementsrechtbank, hetzij het kantongerecht te Assen bevoegd.

Artikel 23 TOEPASSELIJK RECHT Op alle offertes, opdrachten en overeenkomsten en daaruit voortspruitende geschillen is het Nederlands recht van toepassing.